Sånn trener og spiser jeg om vinteren

IMG_20170202_071457_061

God morgen! Disse bildene er ikke fra i dag, men fra helgen. Hvis du trodde bloggere kunne ta krystall klare eye candy bilder kl 07 om morgenen vinterstid, stemmer ikke det. Fint å legge en myte død for en gangs skyld ;-) Dette skulle verken handle om bilder eller frokosten min, men om trening og kostholdsfilosofien min i vinterhalvåret..

IMG_20170205_112504_0261030206-01

Nå har jeg lagt bak meg 3 relativt harde treningsøkter denne uken og onsdag er bare så vidt begynt. Jeg har mye overskudd om dagen. Det passer meg perfekt at det kicker inn nå midt i hverdagen. Jeg har jo sagt før at det er vinterhalvåret som er min mest disiplinerte periode hva gjelder trening. Om sommeren blir det litt mer “kosetrening”. Korte løpeturer ute og kun styrke med egen kroppsvekt. Kan for all del bli harde økter det også, spesielt bakkeløpene og Bootcross i Frognerparken, men innendørs om vinteren blir det utelukkende tung styrke og hard kondisjon. En kombinasjon som flytter formen mye raskere og som virkelig skaper resultater. Hvertfall for min del, ettersom jeg spiser forholdsvis likt hele året… Jeg er veldig opptatt av å lytte til kroppen. Jeg trener hardt når kroppen tillater det, jeg bremser så fort den sier i fra. Akkurat det har jeg funnet ut at er nøkkelen for faktisk å nå mål, hverfall en viktig brikke. Dersom du kjører på når kroppen sier stopp, er risikoen for å bli syk stor og muligens syk over lengre tid ettersom forkjølelser ikke lett slipper taket på denne tiden av året. Etter at jeg hadde influensa i desember, ble trening lavprioritert i 4 uker etterpå. Jeg hadde ikke energi, og ville derfor ikke presse meg. Nå gunner jeg på.

Passer også på å få i meg nok proteiner og vitaminer/mineraler. Sistnevnte er utsatt ved harde kondisøkter hvor du svetter mye. Jeg begynner derfor alltid dagen med en supergrønn smoothiebowl toppet med frukt. Mellommåltider er skyr, cc, chiagrøt, tomater og gullerøtter. Lunsj er knekkebrød med magert kjøttpålegg, makrell i tomat, laks, avokado, og naturell smøreost. Før trening spiser jeg proteinbar, oftest fordi den må inntas på jobb. Eggerøre med skinke eller et kokt egg går også ned på høykant gjennom dagen om jeg f.eks er hjemme i god tid før trening. Middag er fortiden mest grønnsakswok med svin eller kylling, fisk i ulike former, eller supper. Har spist hakket for mye sukker og carbo i desember og januar, men jeg gjorde det med god samvittighet, altså! Sa til meg selv at det var viktig å kose seg med det julen har å by på både før og etter – det er fantastisk med sånne perioder i blant ;-) Nå derimot, strammer jeg inn  kostholdet som har skjenet i vei den siste tiden. Vi er midt i hverdagen og jeg liker å fokusere på forskjellene mellom hverdag og ferie, noe det er vanskleigere å gjøre når påske, helligdager i mai, og sommeren står for tur. Kanskje du kjenner deg igjen du også?

 

 

Følg med på Facebook

2 thoughts on “Sånn trener og spiser jeg om vinteren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge