Powersøndag: Handlelisten

I januar i fjor skrev jeg et innlegg om hva jeg fyller opp kjøleskapet med for å starte et nytt år på en god måte. Dette ble populært og jeg tenkte derfor at jeg ville oppdatere denne listen og si litt om hvordan jeg tenker i forhold til ulike matvarer. Det er et ekstremt stort fokus på mat og næringsstoffer, og de seneste årene har det utviklet seg en form for hysteri og matgalskap som vi mennesker ikke har godt av. Når jeg ser en slik utvikling, forandrer også mitt syn seg. Ikke fordi jeg ikke kan stå for det jeg sier eller følge min egen vei, men fordi jeg ønsker å være et sunt og balansert forbilde og da vil jeg ikke velge den ekstreme linjen som skaper mer frustrasjon og skade enn det gjør godt. Jeg har helt siden jeg begynte å blogge i 2010, testet det meste av det som kommer på markedet i forhold til matvarer, diett-trender etc. Den siste tiden har jeg utviklet et solid, sunt kosthold, med stor grad av balanse. Når jeg sier balanse, mener jeg at jeg tillater med sukker. Hvitt raffinert sukker. Jeg tillater meg usunt fett, aka pommes frites, jeg tillater meg kunstig søtningsmiddel, f.eks Pepsi max. MEN, jeg spiser ikke dette ofte. Dette hører til sjeldenhetene.

Du lurer kanskje på hvorfor. Hvorfor tillate seg dette når du kan la være? Min opplevelse er at både det sosiale og det kulturelle livet blir bedre dersom jeg ikke sier til meg selv at “dette kan jeg ikke spise“. Jeg har skrevet om dette med å ha mange no-no´s tidligere, og jeg mener at det er viktig å ta ansvar for dette i sitt eget liv. Tenke igjennom hva du vil ofre. Jeg tror faktisk at det er veldig mange helse-guruer der ute som unner seg akkurat det samme som meg i blant. Jeg treffer ofte jenter som sier at de aldri spiser det ene eller det andre, men jeg tror ikke helt på dette. Det er stor forskjell på å spise en hamburger med pommes frites på Fridays 3 ganger i året, som å gjøre det hver helg hele sommeren… Eller spise ferdig pizza og pasta to ganger i uken, som å spise det en søndag i ny og ne.

greens_2015

Dette har jeg i kjøleskap og matskap til frokost, mellommål og kveldsmat:

  • Mandelmelk
  • Fryste bær
  • Kvarg, Kesam, Skyr og CC
  • Banan, kiwi, appelsin
  • Avokado, spinat, grønnkål, selleri,
  • Sitron, lime, ingefær
  • Honning, agave nektar
  • Chiafrø (Helsekost / iherb.com) Linfrø, sesamfrø, gresskarfrø
  • Eplejuice, appelsinjuice, ananasjuice, pomegranate juice (finnes på Ica/Meny)
  • Kokosflak, kokosmasse, kokosvann, kokosmelk, kokosfett (extra virgn)
  • Naturelle nøtter uten salt
  • Frø (sesam, lin, solsikke, gresskar)
  • Grønn te, te uten koffein (pukka), urtete
  • Økologisk grovt peanøttsmør uten salt og sukker (Helsekost, Ica, Meny)
  • Økologiske, grove riskaker uten salt (kiwi/meny)
  • Rå kakao/nibs (helsekost / Iherb.com)
  • Tørkede tranebær
  • Havregryn, rug + speltgryn, firkornblanding
  • Ekstra grovt brød
  • Havreknekkebrød og Sport + fra Wasa
  • Havremel
  • Store havregryn
  • Spelt og havrelomper
  • Kylling- og kalkunpålegg
  • Makrell i tomat
  • Gulost
  • Kanel
  • Sukrin gold
  • Dadler
  • 86% sjokolade
  • Super Green Veggie Powder og Super Red Berry Powder, Happy Health by Linda Johansen
  • Zerho saft / FunLight Green Stevia

junk_2015

Dette unner jeg meg ute eller hjemme en gang i blant:

  • Hamburger (helst laget på karbonadedeig) og hamburgerbrød
  • Hvitløksbaguetter
  • Barnaise saus
  • Lasagne laget av vanlig pasta
  • Grillpølser, gjerne gourmet fordi disse smaker best
  • Chorizo pølse
  • Tacoskjell
  • Ferdig pizza ( Italiensk type)
  • Vårrull
  • Sushi
  • Sprøløk
  • Sjokoladesaus som stivner på isen (Oh YUM)
  • Yoghurtnøtter
  • Nidar og Freia sjokolade
  • Drinker (Mojito)
  • Hvit sjokolade (det beste jeg vet innen godteri!)
  • Muffins, croissant, kanelbolle på café
  • Frappuccino
  • Salte nøtter på sjokoladedesserter
  • Karamellsaus
  • Fete oster (chevré, brie, blue castello, gruyere etc)
  • Brunost
  • Tyrkisk yoghurt

frokost_2015.1Dette er matvarer som inngår i hverdags (og helg) middager hjemme hos meg:

  • Fisk (torsk, laks, sei breiflabb, uer)
  • Kylling (filet, lår, grillet)
  • Kyllingkjøttdeig
  • Egg
  • Karbonadedeig
  • Storfekjøtt og svinekjøtt
  • Gravet og røkt laks
  • Blåskjell, kamskjell, skalldyr
  • Fersk mozzarella
  • Kremet balsamico
  • Parma skinke
  • Tunfisk
  • Agurk, squash
  • Gulrøtter, blomkål, brokkolig
  • Spinat, salat, ruccula
  • Paprika, sukkererter, minitomater, tomater
  • Avokado, ingefær, rødløk, hvitløk, chili
  • Sitron, lime
  • Urter
  • Himalaya salt (rosa salt)
  • Økologisk buljong ( helsekost)
  • Søtpotet, pastinakk, kålrot, rødkål, fenikkel

middag_2015

I morgen starter jeg en ny tredagers juice program. Dette innebærer at jeg skal unngå melkeprodukter, sukker, alkohol, rødkjøtt, salt og koffein. Jeg liker å ta slike 3-dagers kurer fordi jeg føler at kroppen får et grønt-kick. Grønnsaker er det beste du kan gi kroppen din dersom du vil gjøre en endring eller legge til noe fornuftig i kostholdet. Jeg har mange ganger tidligere hatt slike juicekurer og juicene fra Essentially inneholder 1,5 kg grønnsaker i hver juice. Denne gangen skal jeg prøve deres nye meny som i tillegg inneholder salat. Det betyr at jeg får litt ekstra kalorier og kroppen får litt mer å jobbe med underveis. Tre dager med juice gjør den noe med humøret og hvordan jeg føler meg. Jeg blir fokusert og skaper en god start på det nye året.  Akkurat det elsker jeg. Selv om jeg er opptatt av denne balansen og at det er lov å unne seg, er jeg selvfølgelig veldig opptatt av det sunne og hvor viktig det er for et langt liv. Jeg kommer nok alltid til å være en liten helse-guru som konstant leter etter nye og spennende matvarer proppfulle med næringsstoffer.

Følg med på Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge